Ruim 4 maanden na de overname van IJsboerke door Glacio uit Beerse, is de herstructurering van het bedrijf een feit. IJsboerke is sinds vorige week verlost van het WCO-statuut, het vroegere gerechtelijk akkoord, en werkt volop aan nieuwe producten en een nieuwe winkelformule.
De Belgian Icecream Group, het bedrijf achter IJsboerke, vroeg eind vorig jaar bescherming tegen zijn schuldeisers aan. In de lente van dit jaar werd een deel van de activiteiten overgenomen door Glacio. De huis-aan-huisverkoop van IJsboerke werd gedeeltelijk overgenomen door Eismann. “De levering aan de horecaklanten behoudt IJsboerke in eigen regie”, zegt CEO Peter Janssen van Glacio / IJsboerke. “Hiervoor werd een service directe distributie opgestart, waardoor een deel van de vroegere medewerkers “home-vending” aan boord gehouden wordt en de IJsboerke-vrachtwagens in het dagelijks straatbeeld aanwezig blijven.” De IJsboerke-producten zijn beschikbaar in ruim 99 procent van het retailkanaal, alsook bij ruim 5 000 horecazaken doorheen het land.
Intussen is de nieuwe eigenaar Glacio gestart met een reeks innovaties. In de week van 22 juli wordt een “IJsboerke Shop” geopend in de buurt van de Groenplaats in Antwerpen. Die krijgt nadien navolging op andere plaatsen. Aan de synergiën tussen beide bedrijven wordt volop gewerkt, waarbij het innoverende product Raffas (ontdek de story behind: www.raffas-ice.com) als eerste Glacio product onder het merk IJsboerke succesvol werd gelanceerd. De personeelsleden in Tielen en Beerse werken volop aan de ontwikkeling en de productie van vernieuwende ijsproducten.
Tegelijkertijd wordt ook het personeelsbestand uitgebreid. Tegen de lente van volgend jaar wil men een 30- à 40-tal vaste werkkrachten aanwerven, in plaats van te kiezen voor uitzendkrachten in drukke periodes. “Uiteindelijk werken honderden, wellicht duizenden landgenoten mee aan het maken van een IJsboerke-ijsje. Denk aan de mensen die meewerken aan de verpakking en de grondstoffen, alsook degenen die actief zijn in de logistiek en de distributie van het lekkere IJsboerke-ijsje.” Met de gecombineerde expertises van Beerse en Tielen vormen ze een competentiecentrum voor roomijs vanuit de Kempen voor België en voor de rest van de wereld.
Bron: Made in Kempen door Bart De bruyn op 11 juli 2013